Juurihoidetut hampaat

Tänne voivat kaikki kirjoittaa. Täällä voi kysellä asioita aiheeseen liittyen.

Juurihoidetut hampaat

ViestiKirjoittaja numminen » La Huhti 13, 2013 10:47 pm

Aikoinaan pihapeleissä molemmat etuhampaani katkesivat kiekon iskun seurauksena ja hampaat sitten juurihoidettiin. Tulisiko minun nyt sitten poistattaa molemmat etuhampaat, jotta saisin MP-hoidosta parhaan mahdollisen hyödyn todennäköistä borrelioosi-infektiota vastaan?
numminen

Re: Juurihoidetut hampaat

ViestiKirjoittaja pgm » Su Huhti 14, 2013 11:54 pm

Vaikeaa sanoa tähän mitään. Joillekin juurihoidetut hampaat aiheuttavat suuria ongelmia, toisille taas ei, aivan kuten amalgaamipaikkojen kanssa.

Tässä hammasasiassa pitäisi oikeastaan jo osata tehdä uusia hampaita kantasolujen avulla, mutta lääketiede on mitä on. Jos implantteja mietit, ne ovat erittäin kalliita, ja eivät täydellisiä nekään. Implanteista puuttuu nimittäin iskunvaimentimet, eli tuo ligamentti, jota löytyy terveiden hampaiden alaosan ympäriltä. Jos ligamenttia ei ole, implantti vahingoittaa allaolevaa hammasluuta purennan voimasta vähitellen. Muistaakseni joku firma Saksassa osaa kasvattaa uutta ligamenttia kantasolujen avulla osana uutta implanttia, mikä lienee tällä hetkellä paras ratkaisu, jos poistattaa hampaitaan.

Kyllä tuo MP-hoito varmaan toimii tarpeeksi hyvin, vaikka olisi juurihoidettuja hampaita. Suuta ja hampaitaan kannattaa muuten hoitaa vetyperoksidilla, eli vaikka 9%:lla liuoksella purskuttaa muutaman kerran viikossa suussa, tai harjaa hampaitaan sillä liuoksella. Sillä välttää myös parondontiitin, joka on yllättävän yleinen tauti aikuisilla, ja toisinaan ainakin alkuvaiheessaan täysin oireeton.
pgm
Site Admin

ViestiKirjoittaja Af_Settehorn » Su Marras 09, 2014 5:56 pm

Kuinkahan suuren ongelman voi juurihoitedut hampaat aiheuttaa borrelioosin hoidossa, kun kyseinen hammas eirttäin kipeänä ollut monta kuukautta jo ja nyt sen koko ympäristökin?
Minä olen kokeillut monenlaisia protokollia, myös marshallin protokollaa ja saanut jossain vaiheessa niistä valtavaa apua, vaikken terveeksi tullutkaan pystyin kuitenkin liikkumaan useita kilometrejä vaivatta ja keskittymään monenelaiseen tekemiseen.

Ongelma on se ettei nykyään oikein mikään hoito toimi, oli sitten kyseessä mp hoito, yhdistelmä antibioottihoito, otsoniterapia tai luonnonlääkintä ja nämä kaikki hoitomuodot olen saanut ihan suomesta yksityislääkäriltä borreliooosin hoitoon.
Sain keväällä jonkun sitkeän virusinfektion ja sen seurauksena noin kuukautta myöhemmin alkoivat pahat neurologiset oireet jotka yleensä kuuluvat hoitamattoman borrelioosin kuvaan, mutta minulla ne vain jatkuivat hoidosta huolimatta ja kesän lopussa alkoi juurihoidetusta hampaasta kova särky ja säryn lisääntyessä polttavat kivut ympäri kehoa ja tunnottomuus pahenivat.

Voiko todellakin juurihoidetut hampaat aiheuttaa näin paljon ongelmia? tosin minulla koko hampaan ympäristön ikenet turvonneet ja leukaluu kipeänä.

Harmittaa todella paljon kun olen mennyt takapakkia voinnissa rajusti vaikka olen tehnyt melkein kaikki oikein, aiemmin sain olmesartaanin, yrttihoidon ja otsoniterpian yhdistelmällä lihaksia ja monta kiloa painoa takaisin.

Auttaako tässä vaiheesa enää pelkkä hampaan poisto, jo kipu on levinnyt syvemmälle leukaluuhun, mitä mahdollisen poistetun hampaan tilalle voisi suositella mikä mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan häiritsisi paranemisprosessia.
Af_Settehorn

ViestiKirjoittaja aez » Ma Marras 10, 2014 8:50 pm

Moi,
Kuulostaa kyllä vähän siltä, että kyseessä saattaisi olla jokin akuutti tulehdus, joka kannattaisi varmaan käydä näyttämässä hammaslääkärille, ellet vielä käynyt. Ainakaan Marshallin protokolla ei estä tai paranna akuutteja tulehduksia, puree vain krooniseen tulehdukseen, kuten teoria sanoo. Toki pitkällä aikavälillä vuosien kuluessa koko immuunijärjestelmän teho paranee ja sitä kautta on vähemmän altis tulehduksille. Marshall on todennut, että useimmille mp-hoidolla oleville potilaille tulee hoidon kuluessa jossain vaiheessa myös akuutteja tulehduksia ja ne tulee hoitaa normaalisti antibiooteilla, käyttäen isoja annoksia, niin kuin yleislääkäri määrää. Silloin pitäisi kuitenkin välttää valitsemasta sellaisia antibiootteja joita on käytetty protokollalla aiheuttamaan herxeja, kuten atsitromysiini tai klindamysiini, ettei tule hankalia oireita. (Varmuuden vuoksi kerron perusjuttuja, vaikka varmaan tiesitkin nuo jo.) Mulla on tähän mennessä muutaman vuoden kokemus mp:stä ja hoitovaste on ollut suurin piirtein sellainen mitä Marshallin teoria lupailee. Juurihoidetuista hampaista ei ole kyllä kokemusta, mutta yksi tulehtunut viisaudenhammas on poistettu hoidon kuluessa leikkaamalla ja siinä yhteydessä oli tarpeen syödä myös vahva 10 päivän kuuri kefaleksiiniä, jolla tulehtunut suu parani normaalisti, tuskin olisi muuten parantunut. Olmesartaani oli koko ajan käytössä, samoin pieniä annoksia perinteisiä mp-antibiootteja, jotka eivät kuitenkaan yleensä riitä poistamaan akuuttia tulehdusta. Tuo episodi ei jättänyt mitään uusia oireita.
aez

ViestiKirjoittaja Af_Settehorn » La Marras 15, 2014 2:07 pm

Tervehdys, ei ole akuutti tulehdus kyseessä, olen käynyt näyttämässä hammaslääkärillä, tosin tarkempaa kuvausta ei ole tehty mutta alue on hieman turvonnut ja ollut hyvin kipeä kuukausia, en ole varma johtuuko voinnin heikkeneminen pelkästään tuosta mutta alue yläleukaluusta kävi vaivaamaan lähellä sitä aikaa jolloin sairuteni paheni, juurihoidettuihin hampaisiinhan voi ajan myötä tulla ongelmia erityisesti jos on muita kroonisia infektioita, jolloin ainoa keino on hampaan poistaminen ja myös leukaluu täytyisi saada jotenkin puhdistettua sitä eivät välttämättä antbiootit yksin pääse parantamaan jos alue on kovin infektoitunut, eikä kaikki näy tavallisessa röntgenissä.

Olen syönytkin viime ajat suuriannoksisia antibiootteja ja aiemmin syksyllä sain niitä suoraan suoneen, joista tuo jälkimmäinen auttoi aika hyvin mm tasapaino palasi takaisin. Ennen tätä aikaa olin marshallin protokollalla jonkin aikaa josta suurimman osan söin vain olmetecia 3-4 krt vuorokaudessa, myöhemmin minosykliinin kanssa.

Nyt olen joutunut lopettamaan kaikki lääkkeet koska labrakokeisiin on tullut aika pahoja muutoksia, en vielä tiedä johtuuko ne antibiooteista vai jostakin muusta seikasta.

Anteeksi mutta voin nyt niin huonosti etten meinaa pysyä pystyssä, joten palailen asiaan myöhemmin uudestaan, kun tämä veriarvojen muutokset on saatu selviämään.
Af_Settehorn

ViestiKirjoittaja aez » La Marras 15, 2014 6:25 pm

Kurjan kuuloinen tilanne. Varmasti sen infektoituneen hampaan poistaminen olisi tosiaan viisas ratkaisu. Jospa sen jälkeen jokin lääkehoito sitten tehoaisi paremmin. Ehkäpä uusi yritys mp-hoitoa kolmella antibiootilla, vaikka se ei ole kyllä koskaan pikainen apu tuskaiseen oloon. Toisaalta jos ne oireet pahenisivat mp-hoitoa uudelleen aloitettaessa, eli tulisi herxejä, niin silloin se toisaalta kertoisi että tehoa saattaa löytyä. Toivottavasti siihen löytyy sellaiset rohdot, että pääset toipumaan.
aez

Paluu Kysymyksiä aiheeseen liittyen