D-vitamiini-25-OH

Tänne voivat kaikki kirjoittaa. Täällä voi kysellä asioita aiheeseen liittyen.

D-vitamiini-25-OH

ViestiKirjoittaja Ben » To Joulu 16, 2010 10:33 am

Miten saisin ko. D-vitamiiniarvon laskemaan alle kolmeenkymmeneen? Se on nyt 52.
Milloin se kannattaisi mittauttaa seuraavan kerran, kun olen sen jo kahdesti mittauttanut.
Lääkäri antaa jatkaa Phase 2:lle vasta sitten kun D-vit-25-OH on alle 30.
Ben

Re: D-vitamiini-25-OH

ViestiKirjoittaja pgm » To Joulu 16, 2010 3:21 pm

Niin, tuossahan se juuri onkin, että 25-D on hormoni, eikä sen pitoisuuksia voi noin vain saada alaspäin, ellei elimistö suostu niitä laskemaan. Joskus tuohon korkeaan 25-D:hen on syynä se että ottaa itse D-vitamiinia, esim. maidossahan on jonkin verran lisättyä D-vitamiinia, jolloin sitä kannattaa välttää. Auringonvalo ei juuri nyt ole ongelma ainakaan Suomessa, mikä voisi muuten nostattaa 25-D tasoja.

Yksi toinen syy miksi 25-D arvot voivat olla korkeita ovat väärät mittaustulokset, eli onko näyte käsitelty oikein, näytettä ei saa jättää valoisaan paikkaan, ja muutenkin näyte olisi suojattava valolta.

Matala 25-D saa immuunipuolustuksen toimimaan paremmin, eli sen vuoksi se halutaan alaspäin, mutta joillekin tuon tason laskeminen voi kestää kauan.

En kuitenkaan tiedä onko järkevää odottaa että se 25-D laskisi, ennen kuin siirtyy phase2:lle, voithan kysyä vielä lääkäriltäsi, että jos kuitenkin voit siirtyä phase2:lle. Minosykliini yksinään kun ei kovin tehokas ole, ja sillä yksinään ei kannata olla kun noin 6 kk (keskimääräinen aika 3 kk). Tärkeämpää olisi katsoa noita immuunijärjestelmän reaktiota, eri vaiheelle (phase) ei saa siirtyä ennen kuin oireet ovat siedettävät nykyisessä vaiheessa.

25-D tasoja kannattanee alussa mittauttaa noin 3 kk välein. Kauanko olet ollut MP:llä?
pgm
Site Admin

ViestiKirjoittaja Ben » To Joulu 16, 2010 8:39 pm

Paljon kiitoksia tiedoista!
Olen ollut nyt MP:llä 7 kk (Minociniä 5 kk). Ruokavaliotani olen yrittänyt tiukentaa maidon, juuston, pöytämargariinin ja rasvaisen kalan suhteen.

Puolisoni aloittaa Phase 2:n kunhan saa reseptin ja lääkkeen.
Ben

ViestiKirjoittaja pgm » Pe Touko 20, 2011 2:43 pm

Tämä tulee ehkä vähän myöhään, mutta on olemassa ohjelma, joka tulkitsee D-vitamiinimetaboliittien pitoisuuksia:
http://mpkb.org/home/tests/vitdinterpretation
Jos 25-D on koholla, ei tämän mukaan suositella että siirtyy käyttämään atsitromysiiniä, tai muitakaan yhdistelmiä. Siinä myös kysytään jos käytetään olmesartaania (Benicar), koska silloin D-vitamiinimetaboliittien tulkinta muuttuu. Kannattaa myös pitää mielessä yksiköt, eli että menee oikeilla yksiköillä, ne voi myös valita.
pgm
Site Admin

Paluu Kysymyksiä aiheeseen liittyen