Haastattelu Ken L. - Myöhäisborrelioosi (Post-treatment Lyme disease syndrome, PTLDS)
Alkuperäinen teksti http://bacteriality.com/2008/03/31/interview19/
Alimmassa kohdassa elämässään, tämä Kanadan syntyperäinen oli niin sairas, ettei voinut tehdä mitään muuta kun maata pimeässä huoneessa, ajatellen sitä että hänen ruumiinsa vaikutti olevan tulessa. Hänen nykimisensä, turvonneet lihaksensa, ja raivonsa olivat hallitsemattomia. Kuitenkin useiden antibioottikuurien jälkeen, joka johti lopulta hänet Marshallin protokollalle, hän on toipunut siihen pisteeseen asti, että hän tuntee olevansa kuin lapsi karkkikaupassa.
Voitko kertoa miten sairautesi eteni?
Kun ensimmäisen kerran aloin kärsimään myöhäisborrelioosin oireista asuin Etelä-Amerikassa. Vuosi 2001 oli alaspäin menon alku. Omat jalat alkoivat olemaan erittäin arkoja, tulin yhä huonomuistisemmaksi, ja tasapainoni oli heikentynyt. Mutta vasta ensimmäistä toukokuuta samana vuonna, minuun iski yhtäkkiä uskomattoman vaikeita oireita. Sinä päivänä, kun menin toimistoon, tunsin itseni hirveäksi. Sanoin minun kaverilleni "Jotain on todella vialla minussa", ja hän vei minut sairaalaan. Oireeni olivat hirvittävät. Minulla oli ryömivä tunne, joka alkoi käsissäni ja jaloissani ja eteni jalkojen takana, kunnes se lopulta pääsi käsivarsiin, ja pääni takaosaan.
Menin sisätautilääkärille, joka arveli että minulla on Guillain-Barre syndrooma, joka on erittäin heikentävä sairaus, jossa aivojen ulkopuoliset hermot demyelinisoituvat. Minulle sanottiin että joudun viettämään kolme kuukautta hengityslaitteessa, ja että voisin menettää kykyni liikuttaa kehoani lainkaan kolmeen kuukauteen. Luonnollisesti olin kauhistunut. Lääkäri sanoi minulle, että jos suostuisin ottamaan isoja annoksia ihmisen immunoglobuliinia, niin sitten voisin tukahduttaa sairauden etenemisen. Nähtävästi tämä oli hidastanut sairauden puhkeamista joillekin hänen potilailleen, vaikka hänellä ei ollut aavistusta siitä miten tai miksi se toimi.
Joten minulle annettiin $20,000 edestä suonensisäistä immunoglobuliinia, millä lopulta ei ollut mitään vaikutusta oireisiini. Nykäykset ja kihelmöinti jatkuivat. Myöhemmin kauhistuksekseni, sain tietää että immunoglobuliini kerätään tuhansien ihmisten verestä, ja se sisältää heidän vasta-aineitaan. Jälkiviisautena voidaan todeta että tämä viittaisi siihen että Guillan-Barre on infektio. Joka tapauksessa, sillä ei ollut vaikutusta minun hoidossani, ja tajuan nyt että immunoglobuliini oli luultavasti saastunut L-muodoilla, niillä bakteereilla, joita niillä tuhansilla ihmisillä oli.
Vaikka sillä ei ollut mitään tekemistä immunoglobuliinihoidon kanssa, 5 päivää myöhemmin oireeni vaimentuivat vähän, ja minun annettiin poistua sairaalasta. Lensin takaisin Kanadaan, missä menin lääkäreille. Toinen lääkäri sanoi minulle että minulla ei ole Guillan-Barrea, mutta ei pystynyt selittämään oireitani, vaikka olin todella sairas. Olin niin väsynyt että tuskin jaksoin liikkua. Minulla oli fibromyalgia tyyppinen kipu ja nivelkipuja. Koin myös massiivisia kehon vapinoita. Lyhytmuistini huononi nopeasti, ja tunteeni olivat hallitsemattomia. Oli selvää että hermostojärjestelmäni oli mennyt epätasapainoon, ja että minun kykyni prosessoida aisteja oli sotkeentunut. Askeleeni olivat epävakaita, ja en voinut kävellä suoraan.
Vaimoni oli järkyttynyt tilastani, eikä tiennyt mitä tehdä asialle. Hänen miehensä tuntui nyt hullulta, ja oli oleellisesti sidottu käyttämään rullatuolia. Mutta fyysisesta kidutuksesta huolimatta, jota siedin, minulla ei ollut näkyviä oireita. Näytti siltä, ettei minussa ollut mitään vikaa. Olin vaikeimmassa tilanteessa elämässäni. Huomasin että en voinut enää sietää kirkasta valoa, tai kovaa ääntä. Joten, kaikki mitä voin tehdä oli maata yksin pimeässä hiljaisessa huoneessa. Tuntui kuin koko elimistöni oli tulessa. Olin erittäin yksinäinen ja pelokas, yhtenä kerrana pohkeeni kouristelivat niin paljon että vaimoni näki oireeni, ja haukkoi henkeään kauhuissaan. Kuitenkin hän ei jonkin aikaa ymmärtänyt täysin oireitteni vakavuutta.
Joskus yritin pakottaa itseni vaimoni mukaan lyhyille matkoille. Yhtenä päivänä olimme kaupassa. Nojasin ostoskärryyn saadakseni tukea, kunnes yhtäkkiä tuntui kuin joku olisi potkaissut minua jalkojen takaosaan. Polveni vääntyivät. Sanoin vaimolleni "Minun on päästävä täältä pian pois..".
Menin toiselle lääkärille, ja minulle sanottiin että minulla voisi olla MS-tauti. Henkilökunta keräsi verinäytteen toisensa jälkeen, ja selkäydinnestettä, kunnes heiltä loppuivat mahdolliset testit kesken. Samanaikaisesti, ryömivä tunne, nytkähdykset ja nykivä kouristus, kipu, ja lyhytmuistin menetykseni olivat pahempia kuin koskaan. Tunteeni olivat täysin hallitsemattomia. Se mitä minä sanoin, siinä ei ollut enää mitään järkeä, ja kirjaimellisesti tunsin itseni hulluksi.
Lopulta minulle sanottiin, ettei minulla ole MS-tautia. Siitäkin huolimatta, olin jo alkanut tutkia MS-tautia Internetissä, ja olin mennyt erään MS-yhdistyksen tapaamiseen. Vaikka minulla ei ollut virallisesti MS-diagnoosia, ihmisillä jotka olivat tapaamisessa, oli aika samoja oireita kuin minullakin. Minua kauhistutti ennuste, joka annettiin ihmisille joilla oli MS-tauti. Meille sanottiin että elämämme loppuun saakka, meillä olisi mahdollisia hyviä päiviä, huonoja päiviä, ja väistämättä kärsisimme relapseista toistensa jälkeen.
Osallistuin luentoon MS-taudista, ja kauhistuin siitä että nainen joka istui vieressäni käyttäytyi kuin olisi hullu, ja oli kognitiivisesti poissaoleva. Yritin sanoa itselleni etten vielä ollut tuossa tilassa, mutta kun lähdin tapaamisesta, tajusin etten enää muistanut missä olin. En voinut muistaa, jos asuin kaupungissa tai en. Missä oli kotini? Oliko minulla auto? Jos oli, niin missä se oli?
Kun lopulta selviydyin kotiin, rupesin hakemaan tietoa Internetistä kasvavalla innolla. Olin varma että minulla oli vain pari viikkoa aikaa elää. Tietokoneen käyttö vaati kaiken energiani, mitä minulla oli. Hoipertelin koneen äärelle, ja minun käteni tärisivät rajusti, kun yritin käyttää hiirtä. Kuitenkin se oli noina hetkinä tietokoneen äärellä, kun opin sairauksista joita usein sanotaan "suuriksi imitaattoreiksi" - myöhäisborrelioosi. Sitä kutsutaan "suureksi imitaattoriksi", koska niin monta myöhäisborrelioosin oireitta muistuttavat niitä joita on muissa tulehdussairauksissa, kuten MS-taudissa. Nyt kun ymmärrän tieteen Marshallin protokollan takana, ei tule yllätyksenä että myöhäisborrelioosilla, MS-taudilla ja monella muulla tulehdussairaudella on päällekkäisiä oireita. Ymmärrän että kaikki nämä sairaudet ovat bakteerisairauksia, ja että ihmiset joilla on erilaisia diagnooseja, on usein samoja bakteerilajeja. Joten olen varma siitä että minullakin oli monta bakteerilajeja jotka aiheuttavat MS-tautia.
Mutta kun luin enemmän myöhäisborrelioosista, muistan suuremmalla selkeydellä sen tapahtuman, joka oli tapahtunut yhdeksän vuotta aikaisemmin, kun patikoin West Coast Traililla Vancouver Islandilla. Retkeilymatkan jälkeen, huomasin kutittavan ihottuman mahallani. Otin pois mustan palleron navastani - minkä nyt tajuan olleen punkin jäännökset. Sinä aikana en välittänyt ihottumasta, ja jatkoin matkaa, mutta kaksi viikkoa myöhemmin, polveni tulivat erittäin kipeiksi. Silloin alkoivat myös masennusoireet, jotka vaivaisivat minua seuraavat 9 vuotta.
Seuraavina kuukauksina, polveni kivut pahenivat, ja minun tunteeni tulivat epävakaiksi. Minun polvikipuni oli niin paha, etten voinut hölkätä. Kuitenkin yritin olla välittämättä oireista, ja jatkoin elämääni niin normaalisti kuin mahdollista. Tyttöystäväni työskenteli sinä aikana lisäravinnevalmistajalla, ja möi yhden luontaistuotteen joka sisälsi sarsaparillaa. Tajuan nyt että se oli borrelioosia vastaan suunnattu yrtti, jota alunperin käytettiin kupan hoitoon (toinen spirokeetta bakteeri), ja kun otin sitä, se on itse asiassa voinut tappaa pienen määrän bakteereja, jotka tekivät minut sairaaksi. Koska sen yrtin ottamisen jälkeen, heräsin eräänä aamuna, ja tuntui kuin rekka olisi ajanut ylitseni. Se on voinut olla ensimmäinen reaktioni bakteerikuolemiin. Jälkeenpäin ajateltuna, tajuan että kun tunsin itseni tilapäisesti huonommaksi yrtin ottamisen jälkeen, se on voinut olla bakteerikuoleminen merkki. Tämä on yksi korvaamaton asia, minkä olen oppinut ymmärtämällä tieteen Marshallin protokollan takana. Nyt ymmärrän että "jos et saa Herxiä, et parane". Toisin sanoen, kokemalla immuunijärjestelmän reaktioita, on merkki paranemisesta.
Palatakseni aikaan yhdeksän vuottaa punkinpureman jälkeen -aikana jolloin aloin oppimaan enemmän myöhäisborrelioosista Internetistä - tajusin taas kerran että minulla on ollut sama kipu polvissani ja jopa ihottuma mahalla joka oli alkanut yhdeksän vuotta aikaisemmin, punkinpureman jälkeen. Se vakuutti minut että punkinpurema ja nykyiset oireeni olivat yhteydessä toisiinsa. Kanadan valtio väittää että vain noin 20 borrelioositapausta tapahtuu vuodessa Kanadassa, ja että punkit jotka kantavat borrelia spirokeetta tai L-muotoja ovat harvinaisia. Kuitenkin vaimoni joka patikoi West Coast Traililla lähes vuoden minun jälkeen sai myös myöhäisborrelioosin (hän on myös voinut saada osan L-muodoista minulta sen jälkeen kuin tulin sairaaksi). Sitten poikani, hänen ystävänsä, ja toinen ystävä, ja noin puolet ihmisistä, jotka tiedän patikoineen sillä polulla ovat saaneet myöhäisborrelioosin. Joten, sanoisin että Kanadan valtion väitteet hyönteisten lukumäärästä, jotka kantavat L-muotoisia bakteereja täällä Kanadassa on täysin väärin.
Aikanaan diagnosoin itselleni myöhäisborrelioosin, ja siinä samassa pelastin henkeni, koska diagnoosi oli se mikä aikanaan sai minut löytämään Marshallin protokollan.
Menin neurologille, joka kieltäytyi hyväksymästä sitä että minulla voisi olla myöhäisborrelioosi, koska en saanut positiivista testiä borrelia bakteerille. Yritin sanoa hänelle, että testit eivät ole luotettavia, koska minulla oli kaikki sairauden oireet, mutta hän ei kuunnellut. Se kokemus oli lopun alkua minun suhteeseeni lääketieteeseen. Minun seuraava lääkärini myös kieltäytyi hoitamasta minun myöhäisborrelioosia, negatiivisesta testituloksestani johtuen, mutta olin liian heikko ja sekava taistellakseni vastaan.
Kohta sain tietää että keskimääräinen henkilö jolla on myöhäisborrelioosi menee 21 lääkärille, ennen kuin saa hoidon [ja hoito ei yleensä paranna]. Jos se olisi tapahtunut minulle, olisin varmaan kuollut. Olin onnekas, että yhdeksäs tapaamani lääkäri suostui antamaan korkea-annoksista antibioottihoitoa. Tein 12 tunnin automatkan hänen luokseen USAhan. Kun saavuin hotellille, elimistöni tärisi niin pahasti matkan rasituksesta, että vaimoni, joka ei vielä ollut vakuuttunut että tosiaan olin sairas, huolestui jälleen.
Minun oli lopetettava työskenteleminen, ja olin yhden vuoden sairauslomalla. Päätimme muuttaa Länteen, missä sää oli lämpimämpää, ja verot eivät olleet niin korkeat. Sinä aikana, minulle kehittyi myös kroonisen väsymysoireyhtymän oireet. Nukuin yli 20 tuntia päivässä. Kesti meiltä lähes kuusi kuukautta muuttaa, koska minä kirjaimellisesti pakkaisin laatikon kirjoja, kantaisin ne rappuja pitkin ylös, ja autotalliin, ja sitten minun täytyi mennä takaisin nukkumaan 24 tuntia.
Muutaman lääkärin valvonnassa Kanadassa, sain kuusi vuotta korkea-annoksista antibioottihoitoa. Koin immuunijärjestelmän reaktioita (Herxheimer-reaktiot) antibioottihoidosta, mutta oireeni eivät koskaan tulleet siihen pisteeseen että olisivat päättyneet. Joskus saavuttaisin tasanteen, mutta sitten saisin väistämättä relapsin. Vaikutti siltä että antibiootit auttoivat jonkin verran, mutta ottamalla niitä korkeina annoksina oli kuin olisi ottanut kolme askelta eteenpäin ja kaksi taakse. Kun minulle annettiin suonensisäinen Rocephin kolmena kuukautena, rupesin tuntemaan etten edistynyt lainkaan. Se oli kolme askelta eteenpäin ja kolme taakse. Luulen että tämä kuvio olisi voinut toistua ikuisesti, jos en olisi löytänyt Marshallin protokollaa. Opin MP-foorumista että beeta-laktaami antibiootit ajavat spirokeetat piileviin L-muotoihin. Tämä oli taaksepäin menon syy.
Miten löysit Marshallin protokollan?
Menin mukaan borrelioosiyhteisöön, ja sain ystäviä paikallisista ihmisistä, jotka sairastivat borrelioosia. Tapasin monta heistä kanadalaisessa borrelioosiyhdistyksessä (canlyme), mikä on aika auttavainen ryhmä. Joskus me menisimme päivälliselle ja puhuisimme. Erään päivällisen aikana, rupesin puhumaan miehelle joka oli Marshallin protokollalla. Hän oli aika tyytyväinen paranemisestaan tähän mennessä. Sen jälkeen, jokaisen kerran kun näkisimme toisemme, hän patistaisi minua aloittamaan MP:n [Sitkeä täytyy tosiaan olla, että saa ihmiset ymmärtämään].
Pidin MP:n takaraivossani, mutta kun tajusin että lääkärini menisi eläkkeelle, tiesin että minun oli suunniteltava tulevaisuuttani. Tutkin MP:tä suuremmalla yksityiskohtaisuudella, ja tulin hyvin kiinnostuneeksi siitä mitä opin. Päätin että se on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen, ja löysin toisen lääkärin minun alueella, joka työskenteli MP-potilailla, ja joka oli halukas aloittamaan minun -ja minun vaimoni- hoito.
Minun pitäisi myös mainita että vuoden ennen kuin aloitin MP:n, kärsin angiinasta, joka aiheutti alkavan sydänkohtauksen. Kuusi kuukautta myöhemmin, minulle tehtiin avosydänleikkaus, ja kolminkertainen ohitusleikkaus. Olin vain 52. Nyt kun Tri. Marshallin tutkimus on tehnyt selväksi, että sydän- ja verisuonitaudit ovat myös tulehdussairauksia, jotka aiheutuvat L-muotojen infektiosta, ja biofilmeissä elävistä bakteereista, en ole yllättynyt että patogeenit olivat myös levinneet ja infektoineet minun kardiovaskulaarisen järjestelmäni [Huomautus: löytyy myös tutkimuksia keuhkoklamydiasta ja sen osallisuudessa sydän & verisuonitaudeissa, eikä tämä bakteeri ole L-muoto tai biofilmeissä asuva bakteeri]. Verenpaineeni on pudonnut yli 30 yksikköä, kun olen ollut MP:llä! En ota muita lääkkeitä.
Vuosi ennen MP:n aloittamista, menin tahattomasti sen muunnetulle muodolle. Minulle annettiin AltACEa verenpaineeseen. AltACE salpaa angiotensiinia konvertoivaa entsyymiä, joka on angiotensiinin esiaste. Koska MP:n Benicar on angiotensiinireseptorin salpaaja, ne ovat molemmat osallisina angiotensiinin luomisprosessissa. Iloisena yhteensattumana, olin samalla myös korkea-annoksisella antibiootilla, jota käytettiin myös MP:llä. Minun Herxini olivat mahtavia, ja olin melkein vuoteenoma neljä päivää [AltACE siis voimisti antibioottien tehoa]. Kun lopulta sain tietää Benicarin toiminnasta, ja palautin tämän tapahtuman mieleeni, tarvitsin enää vähän vakuuttelua että MP olisi oikea tapa edetä. Etsin uutta yleislääkäriä tänä aikana, kun mainitsin että olin tullut hyvin "sairaaksi" AltACE:lla, ja että en enää ottaisi sitä, lääkärini sanoi ettei tule hoitamaan sellaisia potilaita, jotka eivät suostu ottamaan hänen määräämiään lääkkeitään.
Mielenkiintoisesti, kaksi korkea-annoksista antibioottia, joille sain positiivisimman hoitovasteen edelliset kuusi vuotta, olivat molemmat korkeasti arvostettuja MP:llä. Tämä vakuutti minut, että saisin hyvän vasteen myös MP:llä. Aloitin hoidon, kun olin vielä aika huonossa kunnossa. Minulla oli vielä sydänoireita, myöhäisborrelioosin oireita, ja olin hyvin väsynyt. Minun nivel-, ja fibro-oireeni puhkesivat jälleen aika lailla.
Benicarin ja MP antibioottien aloittamisen jälkeen, en huomannut paljonkaan immuunijärjestelmän reaktioita kahtena ensimmäisenä kuukautena. Mutta jatkoin hoitoa, ja kolmannen kuukauden aikana vaikutti siltä kuin ovet olisivat avautuneet, ja rekka-auto olisi tullut läpi ajaen ylitseni. Minun immuunijärjestelmän reaktioni olivat vahvoja ja jatkuvia. Kun oireet palasivat bakteerikuolemien seurauksena, minusta tuli jälleen henkisesti epävakaa, ja olin aika ahdistunut. Koska immuunijärjestelmän reaktiot saivat ahdistusoireeni voimistumaan, minulla oli säännöllisiä kriisejä uskostani Marshallin protokollaan - oli aikoja kun tulin hermostuneeksi, ja epäilin että toimiiko hoito. Ajattelisin, "Ovatko tämä immuunijärjestelmän reaktioita, vai tulenko vain sairaammaksi?". Lopulta, tajusin aina että olin oikeilla jäljillä, mutta immuunijärjestelmän reaktiot jotka saivat aikaan henkisiä oireita, teki ajoittain vaikeaksi hyväksyä todellisuutta.
Kovat immuunijärjestelmän reaktiot jatkuivat neljä kuukautta, mutta sitten eräänä päivänä heräsin, ja huomasin että 80% oireistani olivat hävinneet. Seuraavana päivänä 90% oireistani oli poissa. Se oli kaunein, ihanin kokemus ikinä. Siitä hetkestä lähtien, tunsin itseni todella terveeksi, ja en ole saanut relapsia, tai mennyt takapakkia millään isolla tavalla. Minun kipuni on pientä. Saan vielä pieniä immuunijärjestelmän reaktiota nivelissä, hampaissa, ja on fibroherkkyyskohtia, mutta sanoisin että olen saanut 90%+ elämäni takaisin. Se on vain uskomatonta.
Elokuussa, sinä aikana kun aloin ensimmäistä kertaa tuntea itseni paljon paremmaksi, luin ensimmäisen kirjani vuosiin vain nauttiakseni. Se oli "Ascent of Man". Pystyin muistamaan kaiken kirjasta, leikkimään aiheilla mielessäni, jopa uneksia kirjasta, ja muistaa pieniä yksityiskohtia. Kun sain kirjan luettua, itkin. En koskaan ajatellut että mieleni tuntuisi ja toimisi tällä tavalla taas. Kaikki mitä voin sanoa on, että sain mieleni takaisin. Kognitiivinen paraneminen on ollut ehdottomasti fantastista. Se on lähes täysin sallinut minut palaamaan erilaatuiseen elämään. Muistini ja kognitiiviset toimintoni ovat tulleet lähes 100% takaisin. Tämä on iso muutos ajoista, kun "heräsin" keskellä lausetta, ihmetellen kuka puhui!
Näinä päivinä, nukun noin 8 tuntia päivässä, ja otan silloin tällöin päiväunet iltapäivällä - vaikea väsymys on täysin poissa. Minulla on vieläkin pohkeessa lihasnykäyksiä, mutta se on aika harvinaista. En ole enää herkkä valolle tai äänille. Voin säätää radion kovemmalle autossani, ja nauttia musiikista. Itse asiassa, kuuloni on parantunut ja tinnitukseni on noin 75% parantunut.
Vaimoni, jolle on myös kehittynyt myöhäisborrelioosi minun jälkeeni, on myös Marshallin protokollalla, ja kokee samat parannukset kuin minäkin. Me olemme myös hyvin tyytyväisiä hänen edistymisestään.
Toipumisesi perusteella, mitä mieltä olet korkea-annoksisesta antibioottihoidosta, jota sinulle annettiin kuusi vuotta, verrattuna Marshallin protokollaan?
Mielestäni korkea-annoksinen antibiootti aiheutti immuunijärjestelmän reaktioita monessa kohtaa, kuitenkin epäilen että hoito johdonmukaisesti tavoitteli mitään L-muotoja, tai muita piileviä bakteereja, jotka voivat muuttaa muotoaan. En olisi koskaan täysin toipunut, jos en olisi käyttänyt MP:tä tavoittelemaan ja tappamaan näitä bakteereja, mitkä ovat ehdottomasti sairauteni syy, ja jotka olivat vielä vapaalla jalalla, vaikka sain korkea-annoksista antibioottia. Nyt kun ymmärrän MP:tä, korkea-annoksinen antibioottihoito lähestymistapa vaikuttaa erittäin epätieteelliseltä. Esimerkiksi Beeta-laktaami antibiootit vaikuttavat olevan aivan selvästi väärä valinta, kuitenkin suonensisäinen Keftriaksoni (yksi Beeta-laktaami antibiootti), pidetään korkea-annoksisen hoidon Graalin maljana.
Korkea-annoksinen kuuri vaikuttaa pohjimmiltaan siltä että antibiootit heitetään ihmiseen, ja toivotaan että niillä voisi olla positiivinen vaikutus. Osuuko vai meneekö ohi. Vastakohtana, tiede joka muotoilee MP:n rungon, osuu naulan kantaan. Marshallin molekyylimallinnus tutkimus vahvistaa täsmälleen miten jokainen pulssitettu matala-annoksinen antibiootti jota käytetään hoidossa sitoo ja tukkii tiettyjä bakteerien ribosomeja. Minun mielestäni, ei ole olemassa epäilystäkään siitä, etteikö antibiootit toimisi. Uskon myös että MP:n antibioottivalikoima tavoittelee L-muotoja ja biofilmeissä eläviä bakteereja sillä tavalla, jota korkea-annoksinen antibioottihoito ei tee.
Koska koin immuunijärjestelmän reaktioita korkea-annoksisilla antibiooteilla, luulen että ne auttoivat minua vähentämään bakteerikuormaani, mutta vain vaihtamalla MP:hen pystyin johdonmukaisesti ja perusteellisesti pääsemään eroon siitä mahtavasti määrästä L-muotoja joita minussa asui. Kaiken kaikkiaan, edistymiseni oli erittäin epävakaata korkea-annoksisella antibiooteilla, ja jos minun olisi tehtävä kaikki uudestaan, aloittaisin MP:n alusta lähtien.
Mitä vinkkejä annat potilaille jotka aloittavat MP:n?
Ole kärsivällinen, kun sinulla on immuunijärjestelmän reaktioita (Herxejä). Joskus voit epäillä josko oireesi voivat johtua immuunijärjestelmän reaktioista, mutta kun olet joku joka on taistellut näitten samojen epäilyksien kanssa, ja on nyt suurilta osin parantunut, vakuutan että kun kerran olet saanut oireita MP:llä, oireesi ovat lähes varmasti tulosta siitä että elimistösi tappaa bakteereja. Pidä uskoa yllä, ja mene Herxien läpi, mutta pidä yhteyttä lääkäriisi. Se on surullista, mutta monet ihmiset lopettavat MP hoidon alusssa, koska he eivät sisäistä sitä asiaa, että se että tunnet itse huonoksi kun olet aloittanut hoidon, ei ole merkki siitä että sairautesi pahenee, vaan merkki siitä että he tappavat bakteereja, mikä on odotettua. Joskus ihmiset tuntevat olonsa todella huonoksi MP:n aloittamisen jälkeen, mutta se on itseasiassa merkki siitä että hoito toimii LIIAN hyvin (liian monta bakteeria kuolee kerralla), eikä siitä että hoito ei toimi.
Mitä on edessä?
Nyt kun saan elämäni takaisin, tunnen itseni kuin lapseksi karkkikaupassa. Tulin juuri isoisäksi ja olen varma että elän nähdäkseni lastenlapseni valmistuvan lukiosta ja yliopistosta - jotain mistä en olisi voinut uneksia että olisi ollut mahdollista ennen MP:tä. Menetetyt mahdollisuudet uraani ajatellen ja korkea-annoksiset antibioottihoidot, joita sain kuusi vuotta, on maksanut minulle yli $100,000, joten tehostan uraani jälleen, jotta minusta tulisi taloudellisesti vakaa. Mutta olen pohjimmiltani elämän ahmatti. Minulla on vapautta nauttia lopusta elämääni. Itken auringonlaskun aikaan, olen ystävällisempi ihmisille, ja olen myös aktivisti. Haluan tehdä kaiken voitavani mainostaakseni Marshallin protokollaa, ja auttamaan lääkäreitä ymmärtämään hoitoa, ja suosittelemaan sitä potilailleen.
Poikani kutsuu minua "Borrelioosiristiretkeläiseksi". Kirjaimellisesti voin seisoa ruokakaupan jonossa, ja kysyä ihmisiltä, jos he tietävät jonkun, jolla on jokin tulehdussairaus. Sitten annan heille tiedotteen jossa on tietoa Marshallin protokollasta. Hoito on toiminut niin hyvin minulle, etten voi vain seistä ja katsella miten muut ihmiset joilla on krooninen sairaus kärsivät, kun tiedän että MP voi antaa heidän elämänsä takaisin.
Olen ikuisesti kiitollinen Tri. Marshallille, ja muille joiden panos on saanut aikaan paljon muutosta näitten sairauksien voittamisessa.
26. joulukuuta, päivitys
Nyt on vuoden 2008 loppu, ja haluan antaa lyhyen päivityksen, koska ihmiset saattavat ihmetellä miten minulle on käynyt.
Yhdella sanalla, oloni on FANTASTINEN!
En ole 100% parantunut vielä, mutta käytännössä joka päivä on yli 90%, ja on nyt ollut niin viimeiset 2 kuukautta. Minun huomattavimmat oireeni ovat väsymys ja jäykkyys. Nämä ovat olleet aika vaikeita ja ovat vaivanneet minua kuukausia. Aloin luulemaan, että ehkä nämä ovat pysyviä, mutta noin 2 kuukautta sitten, molemmat niistä hävisivät.
"Kolme askelta eteenpäin ja yksi askel taakse", mitattuna muutaman kuukauden välein, vaikuttaa olevan se tapa miten elimistöni on reagoinut MP hoidolle. Minulle ei ole ollut takapakkeja (jossa olisin mennyt pahempaan tilaan kuin koskaan); Aiemmin olisin saanut takapakin kerran muutamassa kuukaudessa kun olin korkea-annoksisella antibioottihoidolla ennen MP:tä.
Monet, monet oireet ovat nyt täysin poissa, ja kourallinen muita jotka ovat jäljellä, ovat nyt vain kohtuullisen vaikeita. Minun on usein "etsittävä" oireita elimistössäni nyt. Itse asiassa, unohdan joskus lääkkeiden ottamisen, koska tunnen itseni niin paljon paremmaksi! Taaksepäin katsottuna: ensimmäiset 6 kuukautta MP:llä olivat todella kovia, seuraavat 6 kuukautta olivat kovia, ja seuraavat 9 kuukautta olivat huomattavan helpompia, mutta viimeiset 2 kuukautta ovat olleet kuin lahja taivaalta.
Toivon että muut MP:llä ottavat tämän rohkaisuna, ja jatkavat itsepintaisesti hoitoaan. Se voi kestää kauemmin kuin minulle, mutta uskokaa minua, se on odottamisen arvoista! 6 vuoden vaeltamisen jälkeen kun sain korkea-annoksista antibioottihoitoa, "lyhyt" kaksi vuotta MP:llä, on ollut siunaus.
Ennen kuin muutama kuukausi sitten, joka kerran kun menin herxi-jakson läpi, epäilin protokollaa. Olin epätoivoinen, ja luulin että paranemiseni on pysähtynyt, että menisin taaksepäin, ja kadottaisin kaikki saavutukseni jne. OK, tämä on inhimillistä. Epäilin joka kerta, ja olin väärässä joka kerta. Mutta jatkoin sitkeästi, ja pysyin suunnassani, ja nyt ajattelen että 100% paraneminen on mahdollista.
On niin tärkeää sietää herxit, eikä kajota tarpeettomasti hoitoon. Viime kesänä, vaimoni ja minä voimme ottaa ensimmäisen vapaamme yhdessä seitsemään vuoteen. NIIN pitkälle olemme tulleet. Olen luonut paljon lunta pois tiestä hiljattain, ja voin työskennellä talon ympärillä nyt, mikä olisi normaalisti saanut minut vuoteeseen. Jatkan uusien aivojeni kanssa nauttimista enemmän kuin koskaan.
Herään uneeni siitä minkälaista elämäni joskus oli. Tätä kutsutaan ELÄMÄN TAKAISIN SAAMISEKSI.
Lopuksi, haluan taas ilmaista syvän kiitollisuuteni Tri. Marshallille, minun mahtavalle MP-lääkärille, ja niille jotka työskentelevät niin kovaa tukeakseen tätä työtä. Luulen että vuosi 2009 on historiallinen vuosi MP:lle, minkä todistaa Tri Marshallin vierailu Kiinassa.
14. lokakuuta 2009, päivitys
Pikainen päivitys:
Olen työskennellyt täysipäiväisesti useita kuukausia nyt, olen takaisin samassa ammatissa missä olin työskennellyt ennen, ja hyvällä palkalla (lahjoitus on menossa ARF:lle!).
Lähes kaikki oireeni ovat poissa nyt. Olen energinen, lyhytmuisti on hyvä ja kipuni on pientä. Sanoisin että olen 95% parantunut nyt.
Elämäni on tullut ärjyen takaisin. Olen kymmenen kertaa tuottoisampi kuin olen ollut vuosiin. Ihmiset huomauttelevat miten paljon paremmalta näytän nyt.
Pystyin säätelemään lääkitystäni, jotta immuunijärjestelmän reaktiot pienenisivät, kun aloitin työskentelemisen, jotta sietäisin lisääntyneen stressin. jota työ aiheuttaa. Se, että pystyy säätämään lääkitystä hallitakseen immuunijärjestelmän reaktioita on MP:n hieno ominaisuus.