Kirjoittaja mariza » Su Syys 19, 2010 12:19 pm
Oma mp-lääkärini ei velvoittanut yölääkkeen ottamista, vaan sanoi, että ota lääke ennen nukkumaan menoa ja seuraava lääke heti, kun heräät. Eli voi pitää pidemmän tauon yöllä, jos kokee yölääkkeen oton hankalaksi itselleen.
Itse koin, että ainakin alussa ennen kuin Olmeen tottui, juuri ennen nukkumaan menoa otettu lääke (esim. klo 23) haittasi nukahtamista, koska Olmen jälkeen tulee joskus hyvin energinen olo. Sen vuoksi otan lääkkeen illalla klo 21 ja herään yöllä klo 03 ottamaan yölääkkeen.
Minulla oli aikaisemmin todella vaikeita nukahtamis- ja uniongelmia, mutta nyt Olmeen tottuneena, nukun kuin tukki ja nukahdan välittömästi uudestaan yölääkkeen ottamisen jälkeen. Tämä on yksilöllistä ja oman rytmin löytäminen on tärkeää ja vie vähän aikaa. Keho saattaa myös reagoida Olmeen siten, että tunteekin itsensä hyvin uupuneeksi (herx-reaktio), jolloin nukahtaminen on helpompaa.
Olen vasta hoidon alussa, mutta voin omalta kohdaltani sanoa, että Olmetarsaani on todella erinomainen lääke. Saavutettuani täyden annostuksen eli 4 x 40 mg päivässä, vointini on parantunut huomattavasti.
Kuorikoista minulla ei ole kokemusta eikä tietoa, mutta melkein ennemmin pitäisin yöllä pidemmän tauon lääkkeen ottamisessa kuin laittaisin kuorikkoon. Minäkin koin alussa yöheräämisen vaikeaksi, mutta huomasin sitten, ettei se käytännössä ollutkaan lainkaan vaikeaa. Monet asiat ovat niin yksilöllisiä, että vasta kokeilemisen jälkeen ne selviävät.